Tuesday, December 01, 2009

Perodua Alza...Kereta ke, MPV?


Maka akhirnya aku berpeluang le meng'test drive' Perodua Alza ni. Terlebih dahulu aku terangkan yang test drive unit ni memang le yang terbaik keluar dari kilang. Tak sama dari segi solekan luar mahupun dalam, berbanding yang kat dalam showroom tu. Aku diberitahu, ni le lebihkurang versi Advance yang akan keluar bulan Mac 2010 nanti.(Tapi dah boleh tempah sekarang).
Pertama sekali aku nak cerita pasal keupayaan enjin 1.5 DVVT. Dengan test drive keliling kedai Perodua aje..apalah yang aku boleh katakan. Kereta baru, memang le best. Senyap..suspension pun ok. Power? aku tak test masuk highway atau panjat bukit Genting. So payah nak kata. Pada aku oklah untuk saiz enjin dan body.
Yang keduanya ruang dalaman. Yang ni terpulanglah pada pandangan masing2. Tak perlulah bandingkan dengan Exora. Pasal masing2 dalam kelas yang lain. Apa yang boleh aku kata, kalau nak wagon yang part time MPV...maka Alza dalam ketegori ini. Tapi kalau fulltime MPV 7 seater. Ini bukanlah keretanya.

Ciri2 dalaman pulak. Aku agak tak berkenan dengan meter ditengah2 dashboard. Tapi entahla...dah Toyota punya trademark. Tapi tu kecik punya hal. Lampu meter memang cantik..biru je nampak...gear position, balance minyak..semua dalam bentuk digital. Handbreak dah jadi footbreak. Ni untuk yang auto la.

Tempat duduk pun ok le pada aku. Cuma 3rd row punya tempat duduk tak boleh baringkan satu2. Tempat barang sangat sempit. Kalau nak bawak barang, jawabnya tempat duduk belakang kena baringkan aje. Keseluruhannya...Oklah kalau nak kereta wagon yg nampak sporty. Untuk fulltime MPV..tak sesuai.

Seterusnya harga...emmmm!! Agak mahal pada pandangan aku. Sepatutnya harga dalam lingkungan RM50k hingga RM60k aje. Ni yang basic pun dah RM56k. Tak de ciri2 keselamatan pun. Yang premium dah RM64k. Pun tak ada apa2 yang menarik. Cuma ada ciri2 keselamatan aje.(dua airbeg,EBS dan lain2).
Seterusnya aku nak cerita yang versi Advance pulak.(Seperti dalam gambar). Harganya RM70k. Berbaloi ke? Beza dengan versi Premium cuma tambah skert keliling, leather seat(nampak suram je),GPS dan kemera pandang belakang. Dengan beza RM6k...hanya dapat benda2 yang boleh pasang kat Brother dengan harga yang jauh lebih rendah. Terutama GPS. Kalau built-in memang le aku teruja. Tapi ni pasang atas dashboard. Dengan wayer beserabot. Apa ni??? Baik beli Garmen kat Lok Yatt. Baru RM1k..dapat baik punya units. Leather seat pun tak termasuk panel pintu. Macam pasang kat kedai Ah Hong je. Cuma kamera pandang belakang, yang ni ada sedikit best.
So camana? berbaloi tak nak kuar RM70k untu Perodua Alza Advance ni...

9 comments:

Abu Ikhlas said...

Bro,

Thanks for the info...untuk anak ramai macam I memang tak sesuai.... kena cari yang lebih beso.... teringin alphald tapi harga tak turun turun.....Eh u tinggal kat rumah I ke.....BSB???

SkiD said...

Abu Ikhlas....
Ye En Abu...kite berjiran...

deaf-angel said...

fren
aku nengok kat tv dan sokkabar msia selalu jugak ye keluar iklan keta ni

aku baru baca parents ko gi aji ye, smoga selamat pulang dan dapat haji yang mabrur. Amin.

Ijau D. Koceng said...

hahaha... imago aku baru berumur 3 thn lbh, masih cumel~

nnti dah jd ketua family rasa2nya baru cari yg lain, tp kat borneo ni better go for 4wd ;)

speedrider said...

aku tengok kat blog paiseh (inipaiseh.blogspot), gambar seat yang belakang sekali tu.... sempit gila..

ada komen tak bro?

berteromber said...

Perodua ni dia takder R&D..cuma tukar logo pun letak harga mahal

ko tangkap la sekor...kasi tukar la kancil turbo tu..hehe

SkiD said...

Deaf...
Aloha...terima kasih

Ijau...
Tu la pasal...kalau kat belah sana lebih baik pakai 4x4..

speedrider..
Tempat duduk belakang memang sempit.. sesuai untuk Hobit je..

SkiD said...

berteromber...
Kancil Turbo tak boleh jual..
camana aku nak merempit malam minggu kat Kesas Highway nanti...huhuhuhu..

en_me said...

putih menawan tewww.. ehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...