Friday, August 21, 2009

Musuh Ketat Kita Di'ISA'kan.

Selepas Maghrib petang ni, maka masuklah kita ke Bulan Ramadhan. Dulu masa aku kecik2 orang tua2 kata hantu setan kena rantai dah. Maka malam2 bulan puasa ni tak takut langsung jalan malam. Pasal tak de hantu...gitu pulak!!
Tapi bila dah dewasa ni, maka mula le kita faham apa yang sebenarnya terjadi. Musuh ketat kita(dan menjadi kekawan pada sesetengah kita) iaitu syaitan telah pun di ISA. Tangkap tanpa bicara. Untuk memudahkan kita beribadat. Tapi kekadang terasa ia masih menganggu kita! Sungguh menghairankan, Kenapa jadi cam tu?
Kabarnya dia dah pun tertambat. Sudah diikat sepanjang bulan Ramadhan. Ni bukan dengar2 atau mitos. malah Nabi Muhammad SAW sendiri yang memberitahu mengenainya...
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:"Apabila tiba Ramadhan, maka pintu rahmat akan dibuka,pintu neraka jahanam akan ditutup, dan syaitan akan ditambat"
Soalnya, bagaimana kefahaman kita tentang hal ini?
Beginilah kita umpamakan. Syaitan tu seperti anjing yang tertambat. Adakah anjing yang tertambat tak buleh menggigit? Tentulah kalau kita jauhi anjing tu, selamat le kita. Tapi macam mana pulak yang duduk hampir dengan anjing tu? Duduk disebelah sambil mengacah-acah anjing yang geram tertambat tu. Tak mustahil manusia yg dungu ni akan terkena gigit. Malah gigitan tu lebih serius kerana anjing tu tengah marah. Begitulah halnya dengan syaitan ni...
Apabila Ramadhan mengikat syaitan dari bebas berkeliaran, ia hanyalah proses mengurangkan potensi syaitan menghasut manusia berbuat jahat. Seperti sabda Nabi SAW "Sesungguhnya syaitan tu bergerak didalam diri anak Adam melalui saluran darah. Maka sempitkanlah perjalanannya dengan berlapar." hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim.
Maka hawa nafsu kita masih ada...tundukkan dengan puasa yang sebenar2 puasa.
Untuk kekawan semua, sama2 lah kita menjalani ibadah puasa ni seperti ini lah Ramadhan terakhir kita. Selamat Berpuasa semua. Maafkan aku kiranya ada yang terlanjur bahasa sepanjang berblog ni... Salam Ramadhan kepada semua.

p/s: Patutnya aku letak entry ni kat B-Side aku...tapi sama je laaa..ya tak?

5 comments:

Portdy said...

artikel menarik ni bro,

tenkiu tenkiu

eddie dewanaga said...

sharing is caring... setan memang dah kena ISA, kita jgn pulak ganti diorang jadik setan...

selamat berpuasa bro, dengan famili tu semua. Semoga diberkati dan di lindungi selalu dari malapetaka virus bumi bertuah ini...

Abu Ikhlas said...

kena ISA..hhahahahaha.....

deaf_angel said...

selamat menyambut bulan Ramadhan beb

Takilala said...

Selamat mengerjakan ibadah puasa. Masa setan kena ISA ni la bleh nampak setan betul..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...