Saturday, October 17, 2009

Edge of Thorns-Satu Pengenalan....

1994...kalau tak silap aku...aku diperkenalkan dengan band ni.. Savatage. Satu band yg agak tak menonjol di arena rock antarabangsa. Malah kat Malaysia ni, tak ramai yang kenal. Sedangkan muzik mereka memang mantap. Thank to Berteromber..dia yg kenalkan aku dgn band ni.


Aku bermula dengan album Edge Of Thorns. rilis tahun 1993. Dengar je terus aku minat. Solo-solo Criss memang power...Aku memang suka dengan album2 yg punya solo yg panjang2 dan mengancam. Album ni memang best. (Berteromber...pulang balik CD aku...huhuhu. Takpe la, kira hadiah le tu)

Savatage sebenarnya dah lama ditubuhkan. Band dari Miami Florida. Ditubuhkan oleh adik beradik Oliva. Jon dan Criss. Album2 terdahulu..Jon adalah vocalist dan pemain piano dan keyboard. Zaman aku kenal Savatage, Jon dah pun keluar..(pasal dia dah gemok dan malas nak tour..hehehe tu aku yg kata) Maknanya album Edge of Thorns ni pakai vocalist baru Zac Stevens. Tapi sayangnya selepas album ni keluar...Criss Oliva pun meninggal dunia kerana kemalangan kereta. So kedua2 adik beradik Oliva dah tak de dalam Savatage.

Masa tu le aku mula mencari album2 terdahulu. Aku diberitahu yg album Gutter Ballet adalah album terdahulu yg terbaik... Pada ketika tu, payah le nak cari keset ni. Memang tak de.

Tapi apa2 pun dah zaman sedut menyedut ni...apa2 pun ada. Senang le aku nak melayan apa2 yg aku miss dulu. Sehingga la baru2 ni aku aku layan Konsert Savatage kat Jepun (1994). Dalam konsert ni Jon kembali kerana pesan adiknya Criss, kalau sesiapa diantara mereka berdua tak de, seorang dari mereka mesti teruskan Savatage. Tu sebab konsert ni menarik bagi aku. Tempat Criss diganti oleh Alex Skolnick...sapa tak kenal Alex?..Solo2 dia dalam Testament..
Dalam konsert ni Alex memang meniru dan seboleh2nya menyamai Criss Oliva. Walaupun Jon dah tak menjadi vocalist lagi...tapi suara Zac yg seakan2 suara Jon, memang best.
Konsert ni memang best. In memory of Criss Oliva.


So layan le sedutan dari konsert Live In Japan 1994






Dan yang ni...Gutter Ballet...kelasik tu...

4 comments:

deaf-angel said...

Savatage Gutter Ballet antara best albums pada aku..
start sampai abis smua gerek..

edge of thorns pun gerek gak

berteromber said...

memang aku dah buat reta dah cd tu...huhu..
savatage memang salah satu all time fav. aku..nanti aku buat entry pasal Gutter Ballet dan macamana aku kenal savatage...

Aku suka semua rilisan savatage dizaman Criss..memang terbaek!

Takilala said...

yeah.. rock on

eddie dewanaga said...

percaya atau tidak... sekiranya arwah Criss ni say yes to abg Mus sekitar 1989, Marty Friedman takde dlm line-up Megadeth masa bermula era Rust in Peace.

but Criss said no...

ironically, instead a yes for Rust In Peace, he's rest in peace...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...