Monday, May 09, 2011

Titian Perjalanan - Merapu sesorang!!

Hari minggu semalam, aku menghantar mertua aku balik ke kampung setelah seminggu diaorang duduk kat rumah aku. Biasa le orang tua, bukan nak sangat duduk lelama kat rumah anak menantu ni. Jadi pagi semalam aku hantar le diaorang balik. Balik ke KL aku drive sesorang. So hanya aku, 'Bahagia' dan '60 Dewa' aje. Bermula le pengembaraan aku yg merapu.


Perjalanan tengahari panas. Nasib baik ekon 'Bahagia' aku tu ok. Tapi tak de tinted...bahang terasa jugak. Jalan kampung...biasa la lengang je.


Persinggahan pertama. Gua Kota Gelanggi. Pernah dengar tak? Aku pun baru sekali je masuk dalam gua ni. Tu pun masa hari majlis kawin aku dulu, dengan rombongan yang menghantar aku dulu. Masa tu boleh masuk free. Sekarang dah kena bayo dah.




Pemandangan batu gua Kota Gelanggi dari jauh. Aku tak masuk pun, pasal kena bayo. Aku teruskan perjalanan. Melalui Kg Pulau Tawar.


Singgah sebentar di Masjid Pulau Tawar. Ni masjid baru. Tapi tak de orang pun. Alahai.


Aku teruskan perjalanan menyusuri Jalan Pulau Tawar. Sunyinya....Tak de kereta yg lalu pun. Patut la lembu boleh buat pot kat tengah jalan. Bila lalu jalan ni, teringat le balik setahun yg lepas. Jalan ni le yg aku lalu ulang alik masa aku 'mengerjakan' Sg Pahang tahun lalu.


Dan aku singgah le kejap kat sini. Makam Mat Kilau. Kenal tak? Tak de kena mengena dengan M Daud Kilau. Mat Kilau ni pahlawan masa penjajah dulu. Nak tau lebih lanjut, bacalah sejarahnya.


Makam ni terletak ditepi jalan. Kawasan ni agak sunyi.....


Makam Mat Kilau nun jauh kat dalam tu. Sebenarnya kawasan ni adalah kawasan perkuburan untuk Kampung ni...apa nama kampungnya, aku pun lupa.


Zoom in dengan 60 Dewa yg dikawenkan dengan Sigma 18-250mm.


Seterusnya aku melalui Bukit Nikmat. dan terus ke Durian Hijau. Dan lalu kat sini. Gunung Senyum. Nampak dari kejauhan. Gunung Senyum ni tempat perkelahan. Ada air terjun.


Ni adalah jalan dari Durian Hijau menuju ke Rumpun Makmur. Macam lalu kat kebun bapak aku je rasanya.



'Bahagia' aku berehat sekejap berlatarbelakangkan Gunung Senyum. Selepas dari ni dah masuk ke Kuala Kerau. Jalan dah mula sibuk. Aku pun dah mula merempit. Maka berakhir la sesi merakam gambo. Setakat tu je la yg sempat aku rakamkan.

5 comments:

Rafiq Othman said...

sempat lagi time drive amik gambar..hehe

Ijau D. Koceng said...

welcome back!

berteromber said...

err...kereta baru ker?

SkiD said...

*Berteromber...
Keta kompeni le....

deaf-angel said...

i like this post..
sangat informatif...

masa2 akan datang orang google mesti akan jumpa posting ko ni.

more of this type please.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...