Saturday, April 10, 2010

HDR-Satu Percubaan.

HDR...apa tu HDR...HDR singkatan High Dynamic Range Imaging. Ia adalah cara memproses gambar. Pada yang baru kenal dunia photography...cam aku laa.. memang gila dan teruja sangat dgn HDR ni. Kagum sungguh dengan gambo2 yang dihasilkan dalam bentuk HDR ni. Mula la nak belajar camana nak buat. Aku tak pandai nak jelaskan cara lebih terperinci...takut silap cerita. Karang marah pulak otai2 photographer. Nak tau lebih lanjut, boleh baca sendiri kat Wiki ni...Aku cuma boleh cerita sikit2 je la apa yg aku tau. Kenapa kita nak buat proses HDR ni..., paling senang jawab ialah...seni!! Bila dah jawab seni, tak boleh nak kata apa laa...Kalau banyak soal jawab karang...marah pulak orang2 seni ni. Mengikut jawapan yang tok guru aku citer..(kalau sesat dia, maka sesat jugak le aku), terjadinya proses HDR ni, kerana nak menyerlahkan
semua detail dalam satu gambo. Contohnya laa...kalau kita ambik gambo pemandangan, ada langit dan ada tanah. Agak susah nak balance cahaya langit dan bumi.(macam lagu Search le pulak). Kalau tanah terang, langit akan terlalu cerah...tak nampak detail. Begitu jugak, kalau langit agak detail dan sederhana terang, tanah pulak terlalu gelap. Secanggih mana pun kamera, tak dapat nak expose kedua2nya sekata. Maka terjadilah proses HDR ni..Ada macam2 cara nak buat HDR ni. Mengikut cara yang betul (mengikut kata tok guru aku la) kena ada 2 peringkat. Pertama...kamera yang boleh buat pelbagai esposure. Kedua.. kena ada software memproses.
Dan yang penting sekali..tukang buat tu..mesti tau apa yang dia buat. Kita perlukan sekurang-kurangnya 3 keping gambar dengan 3 jenis exposure yang berlainan. Lagi banyak....lagi bagus. Macam mana nak ambik gambo ni?.. Kalau aku cerita semuanya...panjang sangat pulak. Kita singkatkan kepada memproses. Banyak software dalam pasaran yang mampu proses HDR ni. Untuk aku, aku gunakan Photomatix dan Adobe Photoshop CS4. Mula2 cantumkan ketiga2 gambar tu dgn Photomatix. Buat ton mapping. Pas tu edit sesedap rasa dalam Photoshop. Ta..Daaaa...jadi dah!! macam senang je..ye tak?..memang senang pun..hehehe!! Yang susahnya, kalau orang tak nak ajar kita...kedekut ilmu...tu yang susah! Pada aku laa.. HDR ni sesuai untuk gambar2 pemandangan. Tak sesuai untuk potrait. Karang jadi lebam2 le pulak muka orang dalam gambo tu. Boleh tengok contoh2 gambo HDR kat Flickr.

Ni le hasil2 yang aku buat. Modelnya moto LC aku la...


Tak tau le ok ke tak...tapi tu le hasil2 HDR aku...

Yang ni pun aku 'HDR'kan jugak...hehehe!! sebenarnya aku nak rebiu CD ni...nanti le lepas ni...

3 comments:

eddie dewanaga said...

a-ha...!!!!


yes, hehehe...

berteromber said...

take on me...
take me on...


a-ha...

Portdy said...

ringtone gua lagu aha yang take on me ....




by the way nice shots

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...