Saturday, February 21, 2009

Knight Rider

Knight Rider versi 2009
Aku bukan nak mengulas siri TV ni. Aku tertengok(tertengok???) kat Astro beberapa hari lalu. Tentu ramai yg tau ceritanya mengisahkan apa....sebuah kereta yg berteknologi tinggi!! Siapa pelakonnya...sapa nama watak utamanya...tu tak penting. Tengok citer tu..tau laa..
Yang aku nak citer kat sini ialah kenangan disebalik aku tertengok citer tu... Seperti ramai yg tau, cerita ni disambung dari siri dgn nama yg sama dari tahun 80an. Tak silap aku pilot episode dia tayang tahun 1982. So, inilah cerita aku.....
Knight Rider versi asal 1982
Masa siri ni ditayangkan, aku baru sekolah menengah. Masa tu tengok kat Ch5 SBC (TV Singapore le..) Tu le kelebihan orang JB pada masa tu. Dapat tengok TV Singapura. TV3 tak de lagi masa tu. RTM sentiasa ketinggalan zaman. Biasanya siri siri baru ni semua tengok kat Ch5. Siri ni ditayangkan pukul 7.30 malam waktu semenanjung...(ha ha ha masa tu ada waktu semenanjung tau). So masa tu jugaklah masa untuk aku mengaji Quraan. Mak aku yg ajar. Selain aku dan adik2 aku, anak2 jiran pun ada tumpang mengaji. So berebut2 le nak ngaji dulu. takut miss pulak citer Knight Rider ni. Biasanya aku selalu kena last. merungut2 je masa tu...ni knight rider dah start ni...!! nak wat camana...tengok je lah ujung2. Kalau aku mengaji rumah orang lain, lama dah aku ponteng..he he he..ni kat rumah sendiri..sabo je laaa. Gitu le minda aku masa kecik2 dulu. ish ish ish! TV rumah aku masa tu hitam puteh je. Jenis Hitachi 14'. Kecik je...pasal pakai bateri basah (Bateri kereta). Al maklumlah..kampung aku (lebih tepat lagi Felda) tak de "karan" masa tu. LLN tak masuk lagi. Keburukan pakai bateri ni, bila bateri tu makin nak abis, gambo TV tu pun makin kecik. dah le skrin tu 14'.makin tak nampak le...lebih haru lagi kalau tak de backup bateri. Cerita tak sempat abis, TV dah padam. Sengal betul le rasanya kalau kena cam tu. Budak2 sekarang ni beruntung. Celik mata je dah ada eletrik, ada komputer, ada internet, ada handphone...tu tak termasuk ada mp3, mp4, mpv, ngv dan sebagainya...he he he..Tu la, kekadang bila aku citer dgn anak aku, diaorang tak leh terfikir camana buleh idup tanpa eletrik. Blackout 2 jam je dah gelabah. So tu le dia ceritanya, bila aku tengok Knight Rider beberapa malam yg lalu, teringat kisah dedulu. Sebenarnya banyak siri2 dedulu yg aku tak miss. Masa tu mana ada drama swasta. Cerita melayu pun hanya Drama Minggu Ini. So layan citer omputeh le.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...